مجله فناوری
ایلان ماسک میخواهد خودرو پرنده بسازد
ایلان ماسک در سال ۲۰۱۴ از آرزوی ساخت خودرو پرنده سخن گفت و خاطرنشان کرد مشکل اصلی نه ساخت که «ایمنی» و «بیصدا بودن» آن است. اما مشکلاتی مثل هدایت، مجوز پرواز و زیرساخت باعث شدند چنین مدلی تا امروز شکل عملی نگیرد.
سالها بعد، ماسک در پاسخ به ویدیویی با ویرایش هوشمصنوعی که سایبرتراک را با بال نشان میداد، نوشت: «شاید تسلا باید این را بسازد»—هرچند این ویدیو جنبهی نمایشی داشت و نه خبری از محصول واقعی.
همچنین در مصاحبهای با «Don Lemon»، ماسک گفت مدل جدید Roadster که در مسیر توسعه است، ممکن است با همکاری SpaceX ویژگیهایی شبیه پرواز داشته باشد و آن را با حال و هوای کارتون Jetsons مقایسه کرد.
چشماندازی واقعیتر: استارتاپها در حال ساخت خودرو پرنده
-
AltoVolo Sigma: یک خودروی eVTOL شخصی است که قرار است از سال ۲۰۲۵ با قابلیت برخاست عمودی، سرعت تا ۲۹۰ مایل در ساعت و برد ۸۲۰ کیلومتر عرضه شود.
-
AeroMobil: یک مفهوم در اسلواکی است که از سال ۲۰۱۳ فعال بوده؛ با وجود وعدههای اولیه، در سال ۲۰۲۳ به دلیل تأمین مالی ناکافی، فعالیت آن متوقف شد.
-
Klein Vision AirCar: خودرویی دوحالته (بر اساس تولید در اسلواکی)، که در سال ۲۰۲۱ اولین پرواز بین شهری را انجام داد و نوعی مجوز پرواز دریافت کرده است، گرچه هنوز در مرحله محدود تولید باقی مانده است.
(
چرا اجرای خودرو پرنده هنوز دشوار است؟
-
مجوزهای پرواز شهری هنوز بهصورت گسترده تعریف نشدهاند و قوانین ایمنی و ترافیک هوایی مانع جدی محسوب میشوند.
-
محدودیتهای فنی مانند تأمین انرژی، عمر باتری، و عدم توسعه زیرساختهای شهری برای AAM (Advanced Air Mobility) چالشهایی پیشروی صنعت ایجاد کردهاند.
وضعیت کنونی سایبرتراک و اعتبار تسلا
عملکرد سایبرتراک تاکنون امیدوارکننده نبوده است. از اواسط ۲۰۲۳ تاکنون، فقط حدود ۵۲ هزار دستگاه از آن فروش رفته که شامل محدودیتهای برد، ظرفیت بار و قیمت بالا میشود. بنابراین احتمال تبدیل آن به یک خودرو پرنده واقعی و عمومی بسیار پایین به نظر میرسد.
در عین حال، ارتش آمریکا نیز برای تستهای نظامی، سایبرتراک را یک هدف بالقوه در نظر گرفته است—چیزی که نشان میدهد این خودرو بیشتر نقش نماد را بازی میکند تا یک نوآوری واقعی در حملونقل.
جمع بندی
موضوع
وضعیت فعلی
ایده خودرو پرنده تسلا
هنوز تنها در حد شوخی یا تیزر گرافیکی
مدلهای فعال در بازار
AltoVolo Sigma، AirCar نمونهها در مسیر واقعی
چالشهای اصلی
قوانین، زیرساخت، ایمنی، انرژی
آینده
هنوز بسیار دور; اما شرکتهایی در حال حرکت به سمت آن هستند
در نهایت، رؤیای خودرو پرنده ممکن است در آینده به واقعیت بپیوندد، اما نه از سوی تسلا یا ایلان ماسک—حداقل فعلاً. فناوریهای واقعی مانند Sigma و AirCar در حال پیشرو هستند، اما مسیر طولانی، پرهزینه و پر از چالشهای قانونی و فنی پیشرو دارند.
منبع: fdmagroup ir