مجله فناوری
پلتفرمهای عمودی و افقی: کدام در سئو قوی تر هستند؟
پلتفرمهای عمودی (Vertical Platforms) منظورمون پلتفرمهایی هست که روی یک حوزه یا صنعت خاص تمرکز دارن و فقط همون نوع خدمات یا محصولات رو پوشش میدهند و هم کاربران و هم ارائهدهندگان خدمات در اون حوزه مشخص فعال هستن.
پلتفرمهای افقی (Horizontal Platforms) اونهایی هستن که محدود به یک صنعت یا حوزه خاص نیستن؛ بلکه طیف وسیعی از موضوعات، محصولات یا خدمات رو پوشش میدن و برای عموم کاربران طراحی شدن.منظور سایت هایی مثل گوگل یا اینستاگرام میباشد که همهچیز توش پیدا میشه.
چند مثال از پلتفرم های عمودی
| حوزه | پلتفرم عمودی | توضیح |
| فروش کالا | دیجیکالا، ترب | فقط روی محصولات و خرید آنلاین تمرکز داره |
| گردشگری | علیبابا، جاباما، Airbnb | فقط برای سفر، هتل، پرواز و اقامت طراحی شده |
| غذا | اسنپفود، Yelp | فقط برای رستوران، سفارش غذا یا نقد رستوران |
| پزشکی | مطب ۳۶۵، پذیرش۲۴، مرکزبیوتی | فقط برای نوبت دکتر، خدمات سلامت و اطلاعات درمانی |
| خودرو | باما، شیپور (بخش خودرو) | فقط برای خرید و فروش خودرو یا خدمات مرتبط |
| آموزش | فرادرس، مکتبخونه | فقط برای دورههای آموزشی آنلاین در حوزههای خاص |
چند مثال از پلتفرم های افقی
| پلتفرم | چرا افقی است؟ |
| گوگل | کاربر میتونه هر چیزی رو از پزشکی تا خرید قطعات صنعتی جستجو کنه |
| اینستاگرام | محتوا از همه حوزهها: مد، آموزش، کسبوکار، طنز و… |
| یوتیوب | از مستند علمی تا ویدیوهای سرگرمی و آموزشی |
| تلگرام | کانالها و گروهها از هر موضوعی توش هستن |
| توییتر / X | گفتوگو و اخبار دربارهی تمام موضوعات ممکن |
چرا پلتفرمهای عمودی برای آینده سئو مهماند؟
- چون کاربرها مستقیماً توی این پلتفرمها سرچ میکنن (یعنی سرچ فقط در گوگل نیست).
- چون این پلتفرمها ساختار اطلاعاتی خوبی دارن و سریع جواب میدن.
- چون موتورهای جستجو و AIها از این پلتفرمها برای جمعآوری دادههای معتبر استفاده میکنن.
نتیجه مهم برای استراتژی سئو:
آینده سئو فقط تسلط بر گوگل نیست؛ حضور مؤثر و دیده شدن در پلتفرمهای عمودی هر صنعت، یعنی سئوی واقعی برای تبدیل و برندینگ. شما باید در پلتفرمهای عمودی حیطه کاری خود نیز حضور جدی داشته باشیم
مقایسه سریع:
| ویژگی | پلتفرم عمودی (Vertical) | پلتفرم افقی (Horizontal) |
| تمرکز | یک حوزه یا صنعت خاص | همه حوزهها |
| مثال | دیجیکالا (فروش کالا)، Yelp (غذا)، مطب ۳۶۵ (پزشکی) | گوگل، اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب |
| نوع مخاطب | تخصصی | عمومی |
| تجربه کاربری | بهینه برای نیاز خاص | متنوع ولی گاهی غیرمتمرکز |
کاربرد در استراتژی سئو:
| نوع پلتفرم | فرصت سئو |
| افقی | حضور برای برندینگ، awareness، اعتمادسازی و گاهی ورود اولیه کاربر |
| عمودی | حضور برای تصمیمگیری خرید، تبدیل مستقیم، مقایسه، بررسی نهایی |
در دنیای دیجیتال، هم پلتفرمهای افقی مهمن (برای دیده شدن و جذب اولیه) و هم پلتفرمهای عمودی (برای تبدیل، تخصص و خرید) و یک استراتژی هوشمند سئو باید هر دو رو در نظر بگیره.